DOBRA PRAKTYKA
Dane placówki:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
ul. Gawędy 5
85-792 Bydgoszcz
tel. 52-3228032, mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wymaganie ważne dla placówki:
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki
Kontakt w sprawie wymiany doświadczeń: Danuta Łaska
Tytuł działania/projektu w ramach wymagania:
Upowszechnianie metody konstruktywnej konfrontacji
Cel działania:
Podnoszenie kompetencji wychowawczych nauczycieli poprzez:
ukazanie nauczycielom wielorakich uwarunkowań trudnych zachowań dzieci i młodzieży, zwłaszcza związku pomiędzy cechami klimatu społecznego szkoły, a zachowaniami wychowanków;
zapoznanie z wewnątrzszkolnymi czynnikami chroniącymi, w tym rolą wspierającego nauczyciela;
poszerzenie repertuaru reakcji nauczyciela o nowe, bardziej efektywne metody wychowawcze.
Rodzaj podjętego działania:
Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli w ramach programu pt: „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji".
Opis działania:
W 2008 roku w ramach projektu MEN: „Bezpieczna szkoła" pracownik poradni został przeszkolony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w celu prowadzenia szkoleniowych rad pedagogicznych nt „ Jak przeciwdziałać trudnym i prowokacyjnym zachowaniom uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji". Był wówczas jedyną osobą z województwa kujawsko – pomorskiego, która podjęła się tego zadania. Poprowadził przez 6 lat kilkanaście rad pedagogicznych w szkołach z rejonu działania PPP – 2, ale także spoza rejonu. W 2014 r wziął udział w pilotażowym projekcie rozszerzającym zdobytą wiedzę i umiejętności nt. konstruktywnej konfrontacji o 9 – godzinny warsztat nt. „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji". W ubiegłym roku szkolnym, jak i w tym zostały przeprowadzone 2 warsztaty dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów nie tylko z rejonu poradni, ale także spoza.
Efekty:
Poradnia była pierwszą w Mieście i województwie placówką upowszechniającą to nowatorskie rozwiązanie. Nowy sposób radzenia sobie z trudnymi i prowokacyjnymi zachowaniami uczniów - metoda konstruktywnej konfrontacji została przedstawiona około 300 nauczycielom, pedagogom i wychowawcom z różnych szkół i placówek z Bydgoszczy, także spoza rejonu działania PPP nr 2, (Bursa Szkolnictwa Zawodowego, Gimnazjum nr 17, 28, 34, Szkoła Podstawowa nr 35). Nauczyciele mieli możliwość zapoznania się z metodą konstruktywnej konfrontacji, przećwiczyć jej sposób działania podczas szkolenia i wdrożyć do swojej praktyki zawodowej. Ostatni warsztat poprowadzony został wspólnie z innym pracownikiem poradni, aby więcej osób objąć równolegle warsztatami. W ankiecie ewaluacyjnej nauczyciele w 100 % odpowiedzieli pozytywnie na pytanie „Czy zajęcia wpłynęły na zwiększenie Pani/Pana poczucia rozwoju?"
Rady i przestrogi:
Współpraca z byłym CMPPP i obecnym ORE daje możliwość poznania nowych narzędzi pracy, wdrażania ich w województwie i mieście, brania udziału w doskonaleniu kompetencji własnych, a następnie w rozszerzaniu dobrych praktyk u innych w celu wymiany doświadczeń, lepszej współpracy z różnymi podmiotami i podnoszeniu kwalifikacji.
Sposoby upowszechniania:
Metoda konstruktywnej konfrontacji jako innowacyjna forma pracy poradni była prezentowana w wydanym z okazji jubileuszu 35-lecia okolicznościowym folderze. Przeszkolony pracownik dzielił się doświadczeniami w ramach WDN. Oferta szkoleń była prezentowana podczas uroczystego otwarcia nowej siedziby poradni w Fordonie 26.03.2013r. Poradnia upowszechni swoje działania podczas konferencji wojewódzkiej pt: „Wokół dziecka i rodziny- możliwości wsparcia" (filmik), w okolicznościowym folderze wydanym z okazji jubileuszu 40-lecia oraz na stronie internetowej ORE.
Informacje dostępne na stronie:
http://www.poradnia.bydgoszcz.pl/index.php/profilktyka
http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1049:-jak-sobie-radzi-z-prowokacyjnymi-zachowaniami-uczniow-metoda-konstruktywnej-konfrontacji-realizatorzy-z-woj-kujawsko-pomorskiego&catid=81:jak-sobie-radzi-z-prowokacyjnymi-zachowaniami