Tekst pochodzi ze strony Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
https://domowezasadyekranowe.fdds.pl/swieta/
Przedświąteczny czas jest pełen emocji i pośpiechu. Dlatego tak ważne jest, aby nie zaniedbywać domowych zasad dotyczących ekranów. A jeśli jeszcze ich nie macie, to świetny moment, by je wspólnie ustalić! Pomogą w tym Domowe Zasady Ekranowe na Święta.
W świątecznej gorączce łatwo o mniej uwagi dla dzieci. Nie pozwólmy, by Święta stały się czasem jeszcze większego korzystania z ekranów. Zaangażujmy dzieci w przygotowania, dekorowanie, gotowanie i pakowanie prezentów. Niech to będzie wspólna świąteczna przygoda offline.
A jeśli myślimy o prezentach…
Zastanówmy się, czy podarowanie dziecku ekranu (telefonu, konsoli, telewizora) mu nie zaszkodzi i nie zwiększy przywiązania do urządzeń. Nie dawajmy dziecku przed 12. rokiem życia smartfona! Dzieci nie potrzebują stałego dostępu do internetu, a smartfon może zagrażać ich bezpieczeństwu i rozwojowi. Jeśli zależy nam na kontakcie, wybierzmy prosty telefon z podstawowymi funkcjami (i nie róbmy z niego prezentu).
Postawmy na prezenty rozwijające pasje offline: książki, gry, zestawy plastyczne, sportowe.
A najlepszy prezent? To wspólny czas. Odłóżmy telefony w jedno miejsce, całą rodziną. Przy stole: zero ekranów. A po nim: rozmowy, spacery, planszówki.
Niech te Święta będą z dala od ekranów dla dobra dziecka i całej rodziny!
Zachęcamy również do przeczytania:
Domowe Zasady Ekranowe
Kampania 15 POWODÓW (2025)
15 POWODÓW to kampania promująca wśród rodziców i opiekunów zasadę: DO 15. ROKU ŻYCIA BEZ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH. Jej celem jest także rzecznictwo na rzecz podniesienia prawnej granicy dostępności social mediów z 13. do 15. roku życia oraz doprowadzenie do skutecznej weryfikacji wieku użytkowników przez właścicieli platform.
Sprawdzian 13+
Sprawdzian 13+ to ogólnopolska inicjatywa Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, której celem była weryfikacja skuteczności ograniczenia wiekowego 13+ w serwisach społecznościowych i komunikatorach. Diagnoza objęła ponad 22 tysiące uczennic i uczniów klas I–III szkół podstawowych z całej Polski – a więc dzieci, które formalnie przez najbliższe lata nie powinny mieć dostępu do tych narzędzi.





